Ana içeriğe atla

Dışişleri Sınavlarına Hazırlık - Mülakat

(Son güncelleme: 04.10.2021)


Dışişleri Bakanlığı'nın Meslek Memurluğu veya Konsolosluk ve İhtisas Memurluğu yazılı sınavını kazanıp mülakat sınavına kaldıysanız, bu zorlu yolun büyük kısmını başarıyla tamamlamışsınız demektir. Şahsi görüşüme göre, öncelikle yazılı sınava girmeye hak kazanmak, sonrasında ise yazılı sınav sürecini geçmek dışişleri kariyer memuru olmak için yeterli bir değerlendirmedir. Ancak, diplomat adaylarının sadece bilgi birikimi değil, aynı zamanda tavır, davranış, üslup ve ifade becerileri de mesleklerini en iyi şekilde icra etmeleri için elzem olduğundan, mülakat sınavı önemli bir safhadır. İyi hazırlanıldığı ve motive olunduğu taktirde sorunsuzca atlatılabileceğini düşünüyorum.

Sınav tarzı

Mülakat sınavında sizlere Türk dış politikasının temel konularından çeşitli soruların yer aldığı zarflardan birini çekmeniz ve sonrasında sesli olarak jüriye okumanız istenir. 1-2 dakikalık bir hazırlık ve not tutma imkanı sağlandıktan sonra cevap vermeniz beklenir. Bazen 5 dakika konuşmanıza müsade edilirken, bazen de 3 cümle sonrasında konuya ilişkin alt sorular sorulmaya başlanabilir. Bu şekilde konu konuyu açarak, genel kültür, tarih, edebiyat, uluslararası ilişkiler, ekonomi vb konularda bilgi birikiminiz sınanır. Toplam mülakat süresi 20 dakika civarında sürebilir. Mülakatın bir bölümünde sorulan bir soruya sınava girdiğiniz yabancı dil ile cevap vermeniz beklenir.

Örnek mülakat soruları

Örnek bir mülakat süreci hayal edecek olursak, zarf çektiniz ve ülkemizin Balkan ülkelerine yönelik dış politikasını özetlemeniz istendi. Cevaplamaya başladınız, 5-6 cümle sonra ağzınızdan Bosna Hersek ifadesi çıktı, bir üye hemen Bosna Hersek kim tarafından fethedildi diye sorabilir. Fatih Sultan Mehmet dediniz, bir başka üye adıgeçen nerede defnedildi diye sorabilirler. Fatih Camii dediniz, bir başka üye Ayasofya ibadete açılmalı mı diye sorabilir (müze olduğu dönemde bu örneği vermiştim :) ibadete de açıldı, örnek güzel olduğundan değiştirmiyorum). Şahsi görüşüm popülizmden muhakkak uzak durarak, Bakanlığın resmi görüşünü takip etmek en doğrusu olacaktır. Ayasofya'nın her iki din için de kutsal ve ortak bir değer olduğu, Atatürk tarafından müze olarak kullanılmasının uygun görüldüğü, eski Osmanlı coğrafyasındaki birçok eserimize yeterli ilgi gösterilmezken bizim Ayasofya'ya çok özen gösterdiğimiz, bu itibarla yurtdışındaki kültürel varlıklarımıza gereken ilginin gösterilmesi hususunun muhataplarımıza çeşitli vesilelerle aktarıldığı ... vs derken bir jüri üyesi özgeçmişinde Polonya'da Erasmus öğrencisi olarak bulunduğun yazıyor Polonyalılar nasıl insanlar izlenimin ne oldu bize İngilizce (Fransızca, Almanca) anlatır mısın diye sorabilir. Anlattığınız esnada bundan sonrasını da ikinci yabancı dil olarak sunduğun Fransızca devam eder misin denilebilir...

Hazırlık süreci

Mülakat sınavına bilgi yönünden hazırlanmak için yazılı sınavla aynı yöntemleri kullanabilirsiniz. Her zaman tavsiye ettiğim üzere Bakanlığın internet sayfasındaki bilgileri temel kaynak olarak değerlendirebiliriz.

Dikkat edilecek hususlar

Sakin olunmalı: İlk dakikalarda sakinliğinizi koruduğunuz taktirde, mülakat başladığı andan itibaren rahatlayacaksınız. İlk birkaç dakika heyecanınızı kontrol edip, soğukkanlı olduğunuzu mülakat kuruluna hissettirmeniz avantajınıza olacaktır.

Giyim: Erkekler en güzel takım elbiselerini giymeli, renk olarak lacivert, füme veya koyu gri tercih edilmeli, siyah giyilecekse çizgili desenli olmalı, saç-sakal traşına dikkat edilmeli, ayakkabılar tertemiz olmalı. Gerekirse mülakat esnasında giyilecek ayakkabılar kutuda getirilip, bekleme salonunda giyilebilir.

Kadınlar resmi kıyafet kurallarına dikkat etmeli, bakımlı görünmek önemli ama ağır makyajdan kaçınılmalı.

Odaya giriş-çıkış: Hafif gülümseyerek odaya girip, ilk andan itibaren tüm üyelerle göz teması kurmaya özen gösterilmeli, odadan çıkarken sırt jüriye dönülmeden kapıdan çıkmaya dikkat edilmeli

Oturuş: Sandalyede geriye yaslanmadan, hafif dik bir oturuş doğru olandır, eller tamamen masanın üzerinde olmadan saygı ile kendine güven terazisini koruyarak el hareketlerini idare etmeli, göz teması sürekli kurulmalı, su içmek zamansız olmadığı taktirde kendinize güveninizi gösterir

Ses tonu: Net ve anlaşılır bir ses tonu kullanılmalı, jürinin daha yüksek ses uyarısı yapmasına gerek kalmamalı

Referans

Girmek istemediğim bir husus ama çok sorulduğu için değinmek istiyorum. Evet, siyasi referans bulmak için uğraşın...

Yorumlar

  1. Verdiginiz bilgiler icin oncelikle cok tesekkur ederim cunku cok kisa bir zamanda sizin tahminleriniz dogrultusunda sinavi kazanamasam da 70’e yakin puanlar aldim. Sinavin yazili asamasinda ozellikle ceviri bolumunde daha iyi nasil hazirlanabiliriz ? Bakanligin sitesini incelemek yeterli olur mu ? Tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok az bir puanla sözlüye katılamadım. İnsanların 69-68 gibi puanlarla kalması çok üzücü. Ben kendi kağıdıma oldukça güveniyordum, uzunca bir süredir de bu sınava hazırlanıyorum. 2. kez hazırlanmak için pek motivasyonum yok. Sizin sınavınız nasıl geçmişti?

      Sil
    2. Kağıdınıza güveniyorsanız, bilgi edinme üzerinden sınav kağıtlarınızın yeniden değerlendirilmesi için başvurmanızı tavsiye edebilirim. Yeniden değerlendirme sonrasında değişim ihtimali bulunabilir.

      Sil
    3. Ben cok kisa bir surede (1haftada) calismistim sinava. Fakat kagitlarima cok guvendigim soylenemez. Sizin boyle bir durumunuz varsa basvurabilirsiniz.

      Sil
    4. Kağıtlarıma baktım, yazılıda da torpil oluyor mu bilmiyorum ama elemek için elendiğimi anladım. Kağıdımda üç sayılı bir rakam vardı sadece, ne anlama geldiğini de bilmiyorum. Bir daha girmeyi düşünmüyorum. Girecek adaylara başarılar diliyorum.

      Sil
  2. Rica ederim. Çeviri aşamasıyla ilgili 2017 Kasım tarihli blog yazımdan faydalanabilirsiniz. İlave sormak istediğiniz hususlar olursa elden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.

    YanıtlaSil
  3. Kravat nasıl olmalı? Özellikle lacivert takım elbise için. Teşekkür
    ler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kravatınızın gömleğinizle uyumu önemli. Gömlek konusunda risk almamak için beyaz renk tercih edilebilir. Alternatifi açık mavi olabilir. Beyaz gömlek üzerine lacivert takım elbisede bordo tonlarının uyduğunu söyleyebilirim. Alışveriş yapmanızı gerektirecek derecede önemli değil. Dolabınızdakilerle idare edebilirsiniz.

      Sil
  4. Merhaba, yazilariniz ve emeginiz icin tesekkurler, sinav oncesi cok faydali oldu. Sormak istedigim bir husus, mulakat sureci ile ilgili. mulakata basvururken guvenlik sorusturmasi formu doldurmak gerekiyor. mulakattan sonra tamamlanacagini varsayiyorum bu sorusturmanin. mulakat sonucunuz sorusturmadan sonra mi aciklaniyor? veya sorusturma bitmeden aciklaniyor mu? mulakat sonuclarindan sonra ortalama ne kadar bir sure geciyor atanmaniz icin? son olarak bu sorusturmada bakanlik bilindik orgutlerle ilisik vesaire disinda ozellikle ne gibi detaylarda olumsuz degerlendirme yapiyor? (facebook vesaire gibi)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhtemelen mülakat sonuçları güvenlik soruşturmasının tamamlanması sonrasında açıklanır. Güvenlik soruşturmasından olumsuz sonuç gelen adaylar mülakatta elenmiş gibi gösterilir. Güvenlik soruşturmasının uzun sürme ihtimali nedeniyle mülakat sonuçlarının geç açıklanması beklenebilir. Güvenlik soruşturması tüm memurlar için gerekli bir prosedürdür. Önceki yıllarda militan seviyesinde bir faaliyet içinde olduğu emniyet birimlerince tespit edilmiş kişiler haricinde herkes olumlu dönüş alırdı. Bir diğer ifadeyle, güvenlik soruşturmasına takılan yüzde bir bile yoktu. Ancak, bu yıllarda güvenlik soruşturmasından en fazla elenme FETÖ iltisak nedeniyle olur diye düşünüyorum. İltisak olarak kriterler nedir bilemiyorum. Dışişleri, formları emniyet birimlerine gönderir, gelen cevaba göre işlem yapar.

      Sil
  5. Peki kravatın desenli olup olmaması önemli mi?

    YanıtlaSil
  6. Bakanlık sözcüsü Sayın Hami Aksoy birçok kişinin ihraç edildiğini söylemişti. Sizce bu yıl tekrar alım olur mu 2017 deki gibi? Mülakata girecek arkadaşlara başarılar.

    YanıtlaSil
  7. Mülakat sorularında, yazılı sınavda olduğu gibi, MM ve KİM adayları için farklı bir tutum olur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olur. MM'lerin dış politika konulu sorulara vereceği cevaplar daha dikkatli değerlendirilir.

      Sil
  8. Merhaba, öncelikle ben de herkes gibi vakit ayırarak, detaylı bir biçimde paylaştığınız bilgiler için çok teşekkür ederim. Sayfanızı her gün kontrol eder oldum :) Merak ettiğim bir konu MM mülakatıyla ilgili... Zarflar içinde yer alan sorular genel TDP konuları mıdır yoksa spesifik olarak herhangi bir sözleşme adı ya da kurum soru olarak yer alabiliyor mu? Ek olarak, genel kültür olarak yöneltilen ve diyelim ki şans eseri ilgi alanımız dışına düşen bir soruyu cevaplayamazsak (misal, örnek olarak verdiğiniz Fatih Sultan Mehmet'in nerede defnedildiğini bilmiyoruz diyelim), sizce jüri bunu nasıl değerlendirir? Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Zarflar içinde üzerinde belki kompozisyon yazılabilecek genel sorular yer alır. Ancak, kurum olarak AB, BM, NATO, Avrupa Konseyi, AGİT vs detay sayılmaz, ana konular içinde yer alır. AİHS, BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi vs gibi sözleşmeler de genel konular içinde değerlendirilmelidir.

    İlgi alanınız dışına düşen çok detay bir soruyu cevaplayamamak olumsuz olmaz, doğru cevaplamak güzel bir avantaj sağlar. Mülakatlarda sizi komik duruma düşürecek cevaplar vermektense, mantıklı çıkarımlar yapacak kadar kendimize süre tanıdıktan sonra 'şu an hatırlayamadım' demekten çekinmemeliyiz.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba, öncelikle verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Yazılı sınava girmeden 2 ay önce diploması ve dış politikaya yoğunlaştım, Türkiye DPsına hakimim diyemem, sınavdan yüksek puan aldım ama mülakatın beni zorlayacağını düşünüyorum. KİB mülakatına gireceğim ve size sormak istediğim bir soru var; sorulabilecek ya da çalışabileceğimiz konu tavsiye edebilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşağıdaki bağlantılarda yer alan konu başlıkları üzerinde 6-7 cümle kuracak kadar bilgi sahibi olmaktan çok fayda görürsünüz. Blog yazımda belirttiğim üzere, bunun haricindeki soruların tahmini çok zordur. Mülakatın akışına göre şekillenir.

      http://www.mfa.gov.tr/sub.tr.mfa?eddda31b-595f-4e2d-b1d7-78ef1d689583
      http://www.mfa.gov.tr/sub.tr.mfa?03af1e06-bd93-40cb-ae4f-2c4ac27672e7
      http://www.mfa.gov.tr/sub.tr.mfa?23a3fc26-4f3b-47dd-943e-d8934cdad97e

      Sil
    2. Mehmet Bey, tebrikler öncelikle. Ben uzun süre çalışmama rağmen geçemedim. Türkçelerden kaldım. Siz nasıl bir çalışma yöntemi izlediniz acaba? Umarım bu yorumu görürsünüz,teşekkürler.

      Sil
  11. Teşekkür ederim. Yurtdışı doğumlu olduğunuz için mi zorlandınız yoksa konulardan dolayı mı? Ben Fransa doğumluyum ve açıkcası yazılı sınava girmeden önce dış politika konusunda sıfırdım diyebilirim, ve Türkçe konusunda da biraz tedirgindim. 2 ay öncesinden çalışmaya başladım. Konulara yeterince vaktimin olmadığını düşündüğüm için tek bir metne odaklandım, o da şu metin:

    http://www.mfa.gov.tr/dis-politika-genel.tr.mfa

    Fransızcası ve İngilizcesi de var, bu metinlerin dilleri pek iyi olmadığı için, tekrardan yazdım, hakim olmama da yardımcı oldu.

    Amacım bu metinde adı geçen bütün teşkilatları bilmek, Türkiye'nin onlarla olan ilişkisine ve teşkilatların ayrıntılarına/faaliyetlerine hakim olmaktı. Metni ezberledim diyebilirim. Buna hakim olduktan sonra Türkiye DP "felsefesinin" bir kısmını anladım saydım ve sözkonusu teşkilatlar hakkında daha fazla araştırma yaptım. Bakanlık sitesinden çıkıp başka kaynaklar aradım. Aynı bilgileri farklı şekilde okudum diyebilirim, bunu daha çok öğrenirken canımın sıkılmasını önlemek için yaptım, işe yaradı sayılır.

    Tabii sadece Türkçe kaynaklar bulmadım, bol bol Fransızca ve İngilizce de okudum. Kompozisyonları yazmadan önce Fransızca düşünüp müsfetteye bir taslak plan çizdim (10 senedir Türkiye'de yaşasam da Fransızca düşünmek bana daha kolay geliyor), sınavda 5-10 dk düşündüm, şundan başlar şuna geçer gibi bir diagram çizdim ve ona göre yazdım.

    Yazdığım her iki kompozisyonu da bu metnin felsefesinde yazdım diyebilirim.

    Ama bu çalışma şeklinin beni mülakatlarda kurtarmayacağını düşünüyorum, bundan dolayı da kalırım diye düşünüyorum. Yoğun bir şekilde çalışıyorum ama bazı forumlara girip insanlara mülakatlarda çıkan konuları görünce sanki hala hiçbir şey bilmiyor muşum gibi geliyor. Hayırlısı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, kazandınız mı? sormak istedim :D

      Sil
  12. Merhabalar,
    Öncelikle emekleriniz için teşekkür ederim, tavsiyeleriniz çok değerli. Bir sonraki sınavın hangi tarihte yapılacağına dair bir tahmininiz var mı? Eylül gibi düşünüyorum ama Ağustos'ta olma ihtimali var mıdır? Ikinci olarak, geçen ay yapılan sınavdaki kompozisyon sorularını görebilme şansımız var mı? Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekim-Kasım 2019'da bekliyorum. Bakanlıktan talep ederseniz kompozisyonlarınızı ve ne şekilde notlandırıldığını görebilirsiniz.

      Sil
    2. Cevabınız için teşekkür ederim. Demek istediğim en son sınavda hangi konuların kompozisyon sorusu olarak çıktığını nereden öğrenebiliriz? Böylece aynı konuların en azından bir sonraki yazılıda tekrar çıkmayacağını farzederek geriye kalan konulara daha fazla yoğunlaşabiliriz diye düşünmüştüm...

      Sil
  13. merhaba. sizce evrak teslimi esnasında - sözlüden önce farklı bir gün- giyim konusunda bir şeye dikkat etmek gerekli mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mülakata kalmış biri olarak, sizlerin bu saatten sonra Bakanlık kapısından her zaman takım elbiseli, kravatlı ve traşlı bir şekilde içeriye girmeniz beklenir.

      Sil
  14. Merhaba, öncelikle vermiş olduğunuz blogunuzdaki tüm faydalı bilgiler için çok teşekkür ederim. Mülakattan sonra sonuçların açıklanma süresi ve süreci hakkında bilginiz varsa paylaşabilirseniz sevinirim. Bir de sonuçlar açıklanana kadar herhangi başka bir kuruma atamamız olursa, izleyeceğimiz yol nasıl olabilir? Diğer kurumlarda olabilecek şanslarımızı riske atmalı mıyız ya da o vakitte nakil/istifa ile mi değerlendirebiliriz? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  15. Merhabalar,

    Değerli paylaşımlarınız için yürekten teşekkür ederim.

    Mülakatın İngilizce yapılan kısmı yalnızca günlük yaşamla ilgili konularda mı olur sizce? Siyasi sorularda mülakat tamamen Türkçe mi ilerler?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siyasi sorularda da İngilizce beceriniz test edilebilir.

      Sil
  16. MM mülakatı için uluslararası hukuka mı ağırlık vermek gerekli TDP'ye mi? açıkçası UAH konusunda oldukça zayıfım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu aşamadan sonra TDP'ye ağırlık vermek daha mantıklı.

      Sil
  17. Mülakat sonuçlarının açıklanması uzun zaman alabilir. Başka bir kuruma atamanız olursa, bu imkanınızı riske atmamalısınız. Dışişleri Bakanlığı'na nakil ile geçiş yapabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  18. sitedeki bilgiler için çok teşekkür ederim. dışişleri mülakatına girecek 30 üstü yaşta olanlar için, eğer başka kurumda da çalışmıyorlarsa, bu bir handikap mıdır? yani en gençleri mi tercih ediyorlar?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşın avantaj veya dezavantaj olduğunu düşünmüyorum. Mülakat performansının değerlendirilmesi her zaman öncelik olacaktır.

      Sil
  19. Çok teşekkürler bilgiler için. Son haftaya girdik, hangi konulara bakmamızı önerirsiniz? Sadece dış politika ağırlıklı mı oluyor zarflardaki sorular?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zarftaki sorular temel dış politika konuları üzerine olur. Blog yazımda bahsettiğim üzere konu konuyu açarak her yöne kayabilir. Son hafta itibariyle küresel politikada öne çıkan güncel konular hakkında bilgi sahibi olmanızı, güncel ekonomik verileri takip etmenizi ve 2019 yılına girerken dış politikamız metnini birkaç kez okumanızı tavsiye edebilirim.

      Sil
  20. Öncelikle, bilgilendirmeniz için çok tesekkür ederim. Konusulmasi pek tat vermeyen bir mevzudan bahsetmek istiyorum. Acaba siyasi referanstan kastiniz tam olarak nedir? Iktidar milletvekillerinden bir referans mektubu mudur? Konuyu biraz daha açmanizi rica edebilir miyim?

    YanıtlaSil
  21. Merhaba, halihazırda Dışişleri mensubu olup KİM olarak çalışmakta olan ama MM mülakatına girecek adaylar da var. Onlar için ayrı bir kontenjan mı oluyor yoksa 50 kişilik kontenjandan mı girebiliyorlar? Ve diğer dillerden yeterli sayıda başvuru olmadığında onların kontenjanı başka şekilde İngilizce'ye vs. aktarılarak değerlendiriliyor mu? Şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakanlık mensupları da aynı kontenjan içinde değerlendirilir. Diğer dillerin kontenjanının İngilizce'ye aktarılacağını zannetmiyorum.

      Sil
  22. Merhabalar, öncelikle değerli bilgilendirmeleriniz için çok teşekkürler.

    Mülakat sırasında Türkçe, birinci yabancı dil ve ikinci yabancı dil konuşulmasının ağırlığı nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tahmini bir ağırlıklandırma yapacak olursak, Türkçe %80, 1. yabancı dil %15, 2. yabancı dil %5 diyebiliriz.

      Sil
  23. Merhabalar, öncelikle bilgilendirmeleriniz için çok teşekkürler.

    Benim sorum mülakat sırasında Türkçe, birinci yabancı dil ve ikinci yabancı dil ağırlıkları ile ilgili olacak, çektiğimiz kağıda verdiğimiz cevabımızı türkçe ve bildiğimiz diller (bakanlığa resmi olarak verdiğimiz dil belgelerinin tasdik ettiği) ile mi cevap vereceğiz?

    Ayrıca mülakat sırasında dış politika dışında kişisel sorular soruluyor mu?

    Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Soruya Türkçe cevap verirsiniz, belirli bir yerden sonra 1. yabancı dilde cevap vermeye devam etmeniz istenebilir. Yabancı dil seviyeniz siyasi konulardan ziyade gündelik hayata, eğitim geçmişinize, yüksek lisans doktora yaptıysanız tezinize, yurtdışında yaşadıysanız ilgili ülkeye vb hususlarda da olabilir. 2. yabancı dil ise büyük ihtimalle kendinizi tanıtmanız gibi temel hususlarda olur.

      Mülakatta her konuda soru sorulabilir. Kişisel özel hayatınız değil ama, özgeçmişinizde yer verdiğiniz eski iş, okul, staj vb hususlarda sorular sorulabilir.

      Sil
  24. Merhabalar,

    mülakat sırasında kağıt çektikten sonra vereceğimiz cevapların türkçe birinci yabancı dil ve ikinci yabancı dil ağırlıkları nasıl olmaktadır?

    Kişisel nasıl sorular sorulmaktadır?

    teşekkürler.

    YanıtlaSil
  25. Merhaba
    Bilgiler için teşekkür ederim. Acaba mülakat sırasında jürinin takındığı genel tutum geçip geçmeyeceğimiz konusunda bir fikir verebilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Jürinin takındığı durumdan ziyade siz mülakat performansınızı beğendiyseniz karşı tarafta da olumlu izlenim bırakmışsınız demektir.

      Sil
  26. Merhabalar,

    Aday Konsolosluk ve İhtisas Memurluğu sözlü mülakatları tahminen ne zaman açıklanır? Sözlü sınavı 25 Şubat-6 Mart 2019 tarihlerinde arasında olmuştu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Meslek Memurluğu ile eşzamanlı açıklanması muhtemeldir. Güvenlik soruşturmalarının sonuçlanma süresine göre değişir. Temmuz ayını bulur diye tahmin ediyorum.

      Sil
  27. Merhaba,

    Çok yararlı bilgiler, paylaştığınız için teşekkür ederim. Tarih alanında lisans yapmış, uluslararası ilişkiler ve dış politika alanlarında yüzeysel bilgiye sahip bir adayım. Bilgi eksikliğini giderebilmek için önereceğiniz ikincil kaynaklardan oluşan bir okuma listesi var mı?

    YanıtlaSil
  28. Geçtiğimiz günlerde dışişlerinde başlatılan soruşturmaların neticesinde sonuçların açıklanma süresi sizce de uzar mı? açıkçası bana biraz daha sarkacak gibi geliyor.

    YanıtlaSil
  29. merhaba, oncelikle verdiginiz bilgiler icin cok tesekkurler, cok onemli ve dogru yonlendirmeler yapiyorsunuz. benim sorum mulakat sonuclari aciklanmasiyla ise baslama suresi arasindaki zaman. onceki senelerde mulakati gecenler ne kadar zaman sonra gorevlerine basladilar?

    YanıtlaSil
  30. Merhaba, mulakat sonuclari aciklandiktan ne kadar sonra is basi yapilir tahminen? Arada uzun bir bosluk oluyor mu genelde? Tesekkurler

    YanıtlaSil
  31. Merhabalar
    Güvenlik araştırması için polislerin eve gelip ziyaret ettikleri ve komşulara sordukları doğru mu? Bu açıdan bir soruşturma yapılırsa mülakatın başarılı olup olmadığını anlayabilir miyiz?

    YanıtlaSil
  32. Merhaba, hem KİM hem de MM dün açıklandı, herkese hayırlı olsun. Benim merak ettiğim 30 olan kontenjanın üstüne çıkılmış İngilizce'den 45 kişi alınmış ve 10 kişilik yedek liste yazılmış. Önceki yıllarda böyle bir şey hatırlamıyorum. Yedek listenin şansı var mıdır? Şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  33. Merhaba,
    Adaylara yönelik kıymetli paylaşımlarınız ve yazılan yorumlara özenle verdiğiniz cevaplar için teşekkür ederim.

    Yakın bir zamanda AB uzmanlarının dış işleri kariyer memurluklarına geçiş yolu açıldı. Dolayısıyla MM ve KİM kadro sayısı artacak. Bu yüzden önümüzdeki Ekim-Kasım ilanının gecikmesi veya iptali söz konusu olur mu sizce?

    Diğer bir sorum da yaşla ilgili. Bazı forumlarda 30 yaşı geçmiş adayların tercih edilmediği yazmış. Bu konuda sizin görüşünüz nedir?

    YanıtlaSil
  34. Merhaba.Öncelikle verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.Benim alanım iktisat,Dışişleri ise ua ilişkilerle alakalı.Ben Ua ilişkiler dersi almadığım için ayrı yeten kendi çalışabileceğim kaynaklar var mı? (Mülakat aşaması için)

    YanıtlaSil
  35. Merhabalar, öncelikle bilgilendirmeniz için çok teşekkür ederim

    Uluslararası ilişkiler 1.sınıf öğrencisiyim. Dışişleri sınavında başarılı olmak için şimdiden nasıl bir yol izlemeliyim, neler önerirsiniz ?

    YanıtlaSil
  36. Merhabalar,

    Sizce aöf mezunlarının bu sınavda şansı nedir? Çağırıldım yazılı sınava ancak kendime güvenmiyorum dış politika konusunda. Ayrıca mülakat aşamasında aöfli olmak büyük dezavantaj yaratır diye düşünüyorum. Sizce nedir durum ? Teşekkğr ederim.

    YanıtlaSil
  37. Öncelikle verdiğiniz tüm bilgiler adına teşekkür ederim, gerçekten oldukça faydalı oldu benim için. Size sormak istediğim konu, ikinci bir yabancı dilden alınan dil yeterlilik belgesi hakkında olacak. İkinci dilden uluslararası alanda tanınan ancak YÖK tarafından eş değerliği henüz tanınmayan bir belgem var. Dolayısıyla bu belgeyle yazılı sınavda bir avantaj elde edemeyeceğim. Ancak bu belgeyi sözlü mülakatta kullanabilme şansım var mıdır yani dil belgemi bir şekilde değerlendirmeye sokma ihtimalim olabilir mi? şimdiden teşekkürler...

    YanıtlaSil
  38. Başka bir devlet kurumundan kabul almamız halinde sonradan burada alacağımız kabul nasıl olur? Yani başka bir kurumda çalışmaya başladık, buradan da kabul olundu o halde nasıl geçmek mümkün olur? Biraz geç oldu soru ama yardımınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  39. Sizi nereden ulaşabilirim acaba? Sormak istediğim bir kaç tane soru varda özelden

    YanıtlaSil
  40. Merhabalar,ben lisans 4.sınıf öğrencisiyim ve dışişlerine giriş konusunda araştırma yaparken karşıma çıktınız. Öncelikle 2.yabancı dil şart mı bunu sormak istiyorum ve daha sonra sınav aşamalarını paylaşabilirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  41. Merhabalar,
    Ben 2016 Uluslararası İlişkiler mezunuyum ve 2021 MM sınavına hazırlanmak istiyorum. Fakat disipline çok uzak kaldım ve sınava hazırlanırken destek alsam daha iyi olacağını düşünüyorum. Siz özel ders veya koçluk veriyor musunuz diye sormak istedim. Daha detaylı görüşmek için sizinle iletişime geçebilmeyi çok isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özel ders ve koçluk yardımı sağlıyorum. Talepleriniz için diplomatreader@gmail.com 'a yazabilirsiniz.

      Sil
  42. Ben Uluslararası ilişkiler lisans mezunuyum. Hayalim konsolos olmak, fakat sınavlarla alakalı bilgi edinmekte zorlanıyorum. Yazılı sınavda ne soruldu, sadece dil bilgisi mi yoksa daha bölümle alakalı bir sınav mıydı? Sözlü sınavda sadece Türk dış politikası mı yoksa farklı konularda var mı? Ve son olarak sınava hazırlanmak için kaynak mevcut mu? Yada nelerden yararlanabilirim. Şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  43. Merhabalar, mülakatta başarılı olduktan sonra staj görülüyor mü ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Memurlukta bir yıllık aday memurluk aşaması olur. O dönem bir anlamda eğitim, staj ve çalışma düzenine alışma sürecini kapsar. Bu dönemde verilen eğitim süreci, stajları da kapsayabilir. Bunun lisans öğrencisiyken yapılan stajlarla karıştırmamak gerekir.

      Sil
  44. Merhabalar, 2022 Eylül'de yapılan aday meslek memurluğu yazılı sınavı sonuçları henüz açıklanmadı. Sizce sınav takvimi bu seneki genel seçimleri de göz önünde bulundurunca nasıl olacak?

    YanıtlaSil
  45. Merhabalar, referans kısmı yazılı sınav için de önemli mi acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok, bunun mümkün olmadığını düşünüyorum. Ancak, bu yılki başvuruların kontenjanın çok altında kalmasının sebeplerinden birinin de bu algı olmasından endişeliyim. Böyle bir ihtimal mümkün değildir. Geçer not alacak kalitede bir metin sunarsanız, hakkınız teslim edilecektir.

      Sil
  46. Merhaba ui mezunuyum depremden ve bazı sebeplerden ortalamam oldukça düştü ve ortalamam 2,70 şuan tam olarak sizce boşvermeli özel sektör yada kpss ile mi uğraşmalıyım yoksa azimle çalışsam da olabilir mi. Lisans ortalaması ne derecede etkiliyor süreci?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lisans ortalamasının hiçbir etkisi bulunmamaktadır. Şu aşamada YDS'den 85 üstü bir puan yeterli olmaktadır. Dışişleri memurluklarını tek hedef olarak belirlemeyi doğru bulmuyorum. Ancak, lisans aşamasındaki adayların düzenli çalışma ile hem özel sektör-KPSS hem de Dışişleri sınavlarına hazırlık sürecini beraber yürütebileceğine inanıyorum.

      Sil
  47. Merhaba. Yazılı sınavı tavsiyelerinizi gözeten bir çalışma programıyla geçtim. Bu hafta mülakatım var. İlk kez bu kadar kısa bir zaman diliminin verildiğini gördüm. Sizce bu hafta girecek adaylar kısıtlı zamanı en iyi nasıl değerlendirebilir? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amacım adayları etkin ve verimli çalışmayla en iyi sonucu almalarını sağlayabilmek. Bu anlamda görüşlerim faydalı olduysa ne mutlu.

      En doğru kaynak yine Bakanlığın websitesi olacaktır. TDP'nin hemen her konusunda en az 5-6 cümle söyleyebilecek durumda olmanız beklenir. Bu anlamda, Bakanın 2022 sonu Meclis bütçe konuşmasını satır satır okumak iyi olur. Size bir zarf çektirip soru soracaklar, o soru çerçevesinde konunun nereye gidebileceğini tahmin etmek zor. Kendi kendinize Türkçe ve yabancı dilde olası sorulara nasıl cevap verebilirim pratikleri yapabilirsiniz.

      Son yıllarda kişisel sorulara da çok yer verildiği söyleniyor. Bu haliyle, kişisel sorulara da verilebilecek cevap pratikleri yapmanız iyi olur.

      Bir de dayınız ve amcanızın da dersini iyi ve hızlıca çalışmasını ve size destek vermesini tavsiye ederim.

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
  48. Merhabalar öncelikle emek verip paylaşımlar yaptığınız için çok teşekkür ediyorum. Ben konsolosluk ve ihtisas memurluğu sınavı için bilişim kadrosuna müracaat etmiştim kontenjan 20 kişi idi mülakata 4 kişi çağırılmış. Bu şekilde aday sayısının kontenjan sayısını geçmediği durumlarda adayların elenme durumu oluyor mu? Yoksa mülakat bir nevi sohbet havasında mı geçiyor? Bilgisi olan arkadaşlar da cevap verirse memnun olurum. Ayrıca halihazırda konsolosluk ve ihtisas memurluğu yapan kişiler ile nasıl iletişime geçebilirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kontenjan sayısı altında adayın başarılı olması rahat bir mülakat anlamına gelmez. Genel değerlendirme kapsamında 70 yeter puanı alacak mülakat başarısı gösteremeyen adaylar elenirler. Kontenjan boş kalır. Ancak tabii ki, 20 kontenjanın olduğu bir yerde 4 kişi varsa, o 4 kişinin 70 puan alması için daha esnek bir değerlendirme olabilir. Bu kapsamda, bariz hatalar yapmayan adayların asil listeye girmesi beklenir.

      Bakanlığın personel dairesini telefonla ararsanız, muhakkak bir konsolosluk ve ihtisas memuruna ulaşabilirsiniz.

      Sil
  49. Merhaba, yardımlarınız için çok teşekkürler. Aday meslek memurluğunu kazananlar listesinde adımızın olması güvenlik soruşturmasının olumlu sonuçlandığını kanıtlayan bir şey mi? Yoksa güvenlik soruşturması kurumda işe başladıktan sonra bile sonuçlanabilecek bir konu mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Listede adınız varsa, hayırlı olsun, tebrikler. Nihai liste açıklandıysa güvenlik soruşturması olumlu sonuçlanmıştır.

      Sil
  50. İyi günler, verdiğiniz bilgiler çok faydalı. Benim şöyle bir sorum olacaktı, cevaplarsanız çok memnun olurum. Ben yabancı dil(İngilizce) alanından mezunum ve tercümanlık alanında yüksek lisans yapıyorum. Yani Uluslararası İlişkiler vb alanların birinde okumadım ve bu yüzden dış politika vs hakkında genel halkın ne kadar bilgisi varsa benim de o kadar bilgim var. KİM mülakatına gireceğim ve dış politika vs hakkında sorulacak olan sorulara yeterli cevap veremezsem bunların benim akademik alanımın dışında olduğu göz önünde bulundurularak değerlendirme yapılır değil mi? Gereken yerlere çalışacağım fakat bir Uİ mezunu kadar yetkin cevaplar veremem. İngilizce'me güveniyorum. Kazanırsam kendimi dış politika alanında geliştiririm elbette ama mülakatta şu anki ortalama dış politika bilgime mi daha çok önem verilir yoksa mezun olduğum alan doğrultusunda yabancı dil yetkinliğime mi daha çok önem verilir acaba? Cevaplarsanız çok memnun olurum. Şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dış politika alanlarında bir soru gelirse, mezuniyetinizin ne olduğuna bakılmaksızın doğru ve yeterli bir cevap vermeniz beklenir. Yabancı dil bölümünden mezun olmanızın heyet nezdinde hiçbir önemi olmayacaktır. KİM mülakatında derinlemesine bir dış politika analizi yapmanız elbette beklenmez, ancak çok temel hususlarda yanlış bilgiler dile getirirseniz bu da mazur görülmez. Siz gerekli okumalarınızı yaptığınızda, yazılı sınavda yeterli bir kağıt vermiş biri olarak, mülakat aşamasında da beklentiyi karşılayacak bir sonuç alacaksınızdır diye düşünüyorum. Başarılar.

      Sil
    2. Merhaba, bakanlıkta aday kim ve meslek memurlarının görev ve işleri açısından çok fark bulunuyor mu? Özlük hakları ve maaş açısından aynı olarak mı değerlendiriliyor?

      Sil
    3. Amiyane bir benzetme olacak ama anlaşılması açısından yazacağım. Bana göre MM ve KİM eskiden (2009 öncesi zannedersem) kurmay subay-astsubay gibiydi. Şu anda bana göre MM-kurmay subay, KİM-subay olarak değerlendirilebilir. Bir diğer ifadeyle, düzenleme MM statüsünü değiştirmedi ama KİM'e büyük fayda sağladı. İşler açısından bulunduğunuz yere göre herşey çok farklı olabilir. Temel olarak, meslek memuru siyasi işlere bakan, KİM ise konsolosluk ve mali-idari işlere bakan personeldir. Ama bu çoğu zaman bu şekilde işlemeyebilir. Maddi açıdan arada çok fark olduğunu zannetmiyorum.

      Sil
  51. merhabalar ilerde disisleri bakanlığında mm hedefliyorum psikiyatri geçmisi güvenlik sorusturmasinda sorun olur ergenlik depresyonydu :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorun olmaz. Göreve başlamadan önce alacağınız sağlık raporunda Psikiyatri doktorunu rahatsız edecek derecede rahatsızlığınız yoksa sorun olmayacaktır.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dışişleri Bakanlığı Kariyer Memurlukları (MM ve KİM) Sınavlarına Hazırlık - Temel Çalışma Yöntemi

(Son güncelleme: 04.10.2021) 2021 yılının son aylarına girerken  Meslek Memurluğu (MM) ve  Konsolosluk ve İhtisas Memurluğu (KİM) sınavları ilanlarına her an çıkılmasını bekliyoruz.  Sınavlara yönelik altyapı çalışmalarını yapmış ve yapmakta olan adaylar için yeterli süre var. Son ayları da verimli geçirerek, düzenli, planlı ve istekli bir çalışma ile yazılı sınavı geçebilirsiniz. Yazılı sınava yapacağınız hazırlık, sizi doğal olarak mülakata da hazırlayacaktır. Mülakat için ayrı bir motivasyon gerekiyor. Zamanı geldiğinde arzu edenler için o konuda da paylaşımlarda bulunuruz. Yazılı sınav için izlemeyi düşündüğünüz yöntemlere saygı duyuyorum. Burada acizane kendi düşüncelerim çerçevesinde sizlere yardımcı olmak isterim. Ancak, şunu kesin ifade edebilirim ki, sınava hazırlanmak maksadıyla hacimli kitapları elinize alıp okumaya veya tekrar etmeye başladıysanız hemen bu yöntemden vazgeçin. Bir aylık bir süre kala, yapılacak en iyi, verimli ve mantıklı çalışma yöntemi Türk Dış Politi

Dışişleri Bakanlığı Aday Meslek Memurluğu sınavına ilgi düşük kaldı

Dışişleri Bakanlığı’nın aday meslek memurluğu yazılı sınavı bu yıl 16-17 Eylül 2023 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirilecek. Bakanlık, tarihinde belki de ilk defa 110 kişilik bir alım yapacak. Bu sayı önceki yıllara kıyasla yüksek bir kontenjan olarak göze çarpıyor. Bu durum yurtiçi ve yurtdışı teşkilatta ciddi sayıda meslek memuruna ihtiyaç duyulduğuna işaret ediyor.   Meslek memurluğu Türk bürokrasisinin her zaman en çok tercih edilen kadrolarından olmuştur. Diplomatlık kendini çeşitli alanlarda geliştirmiş her gencimizin şüphesiz tercih edeceği bir kariyer seçeneğidir. Bakanlığın Türk bürokrasisi içindeki prestiji, Bakanlığın asırları aşkın seçkin hariciye geleneği ve personelin Türkiye ortalamasına göre yüksek gelir imkanı, bu kadrolara yerleşmek için genç adaylarda yeterli motivasyonu sağlayacak niteliktedir. Ancak, Bakanlığın 2023 yılında yazılı sınav için ayırdığı kontenjan ile yapılan başvuru sayılarını karşılaştırdığımızda, adayların ilgisinin belki de Bakanlık tarihinde ilk